logo

Obowiązki świadka na ślubie

Świadek to ważna postać na ślubie i weselu. Dla Pana Młodego świadek stanowi ważne oparcie i jest odpowiedzialny za wiele spraw, dlatego dobrze jest powierzyć tą rolę komuś przebojowemu i dobrze zorganizowanemu, komu ponadto można ufać.

Zostałeś wybrany na świadka? Masz przed sobą trudne zadanie. To zaszczytna rola, która z pewnością świadczy o ogromnej sympatii oraz zaufaniu jakim darzy cię Pan Młody, dlatego powinieneś zrobić wszystko co w twojej mocy, aby spisać się na medal. Co konkretnie masz do zrobienia? Jeśli wydaje ci się, że najważniejszym elementem jest organizacja wieczoru kawalerskiego, tym bardziej warto doczytać nasz krótki poradnik do końca.

Jak pewnie wiesz, przysięga małżeńska jest przypieczętowana pięknym gestem, jakim jest nałożenie sobie na serdeczne palce obrączek. Dlatego skup na nich całą swoją uwagę i nie popełnij najczęstszego błędu jaki zdarza się świadkom, którzy pojawiają się na ceremonii z dziwnym przeczuciem, że „czegoś” zapomnieli.
Ważne jest również to, abyś w tym dniu posiadał przy sobie dowód osobisty. Bez niego niemożliwe będzie dopełnienie formalności kościelnych, dlatego pilnuj abyś te dwie rzeczy przez rozpoczęciem mszy na pewno miał przy sobie. O tym, kiedy wyjmiesz obrączki poinformuje cię ksiądz, a w USC urzędnik – dlatego sięgnij do kieszeni na ich wyraźne polecenie.

Po ceremonii ślubnej, kiedy goście będą składać życzenia, będzie trzeba odbierać kwiaty oraz prezenty. Kwiatami przypuszczalnie zajmie się świadkowa, twoją rolą natomiast będzie przeniesienie paczek z podarunkami do samochodu i zawiezienie ich w odpowiednie miejsce. Ponieważ najczęstszym podarunkiem są pieniądze, najważniejsze jest, abyś zbierał koperty. Do ręki dostanie je Pan Młody, twoją rolą będzie zebranie ich w jedno, bezpieczne miejsce i zawiezienie tam, gdzie zażyczą sobie tego Państwo Młodzi. Plik kopert jest niezwykle cenny, dlatego pilnuj aby znalazły się w odpowiednim miejscu, z którego będzie mogła je potem zabrać Para Młoda.

Jeśli chęci przemawiania na weselu nie wyraża ojciec Panny Młodej - pierwszy toast należy do Ciebie. Nie jest to oczywiście obowiązkowe, jednak jest to miły akcent w kierunku Pary Młodej.
W trakcie tego przemówienia na stole pewnie zagości wino, i jest ono całkowicie wystarczalnym trunkiem do wzniesienia pierwszego toastu.

Zanim nauczysz się przemówienia – skonsultuj jego treść z kilkoma osobami. Pierwszy toast nie jest miejscem na długie historie i wspomnienia, gdyż może to znudzić gości. Z kolei okrzyk „zdrowie pary młodej” również nie jest wystarczający i nie będzie traktowany jako przemówienie. Jeśli chcesz by toast był dowcipny – przemyśl dokładnie co chcesz powiedzieć i czy faktycznie jest to zabawne, a także czy wszyscy zebrani goście – w tym rodzice pary młodej i ich dziadkowie – zrozumieją żart. Bezpieczną formą jest wygłoszenie lekkiego ale jednocześnie poważnego toastu, który mówi coś o parze młodej np.

„Kiedy Jarek 6 lat temu pokazywał mi zdjęcie Magdy, widziałem błysk w jego oczach. Po jakości papieru i zagnieceniach widać było, że często wyciągał jej zdjęcie i wpatrywał się w fotografię swojej dziewczyny. Kiedy widzę ich dzisiaj, zakochanych i szczęśliwych, w oczach Jarka widzę ten sam blask co wtedy. Życzę wam w imieniu swoim oraz wszystkich gości, aby ten blask trwał tak przez wszystkie kolejne lata waszego małżeństwa”.

lub:

„Gdyby ktoś kiedyś powiedział mi, że będę świadkiem na weselu Kuby, nie uwierzyłbym. Nie przez to, że nie mógłbym być świadkiem, ale przez to, że nie byłem sobie w stanie wyobrazić Kuby jako Pana Młodego. Dziś go widzę i dopiero teraz rozumiem, że miłość potrafi uczynić cuda. A bycie Panem Młodym to nie utrata wolności, a krok ku wielkiemu szczęściu. Mam nadzieję że każdy z nas kiedyś zazna choć odrobinę takiego szczęścia jakie w Was jest dzisiaj.”

Podczas toastu warto mówić spokojnie i głośno. Toast powinien być niespodzianką dla Pary Młodej. Na weselu ważne jest również to, abyś zachęcał gości do zabawy. Nie chodzi tu jedynie o napełnianie im kieliszków, ale na zachęcaniu ich do tańca, bądź wzięcia udziału w konkursie. Jeśli będzie od ciebie tryskać dobry nastrój z pewnością udzieli się on również gościom.

Co jeszcze możesz zrobić?